Kun je afvallen met yoga? | Tips om calorieën te verbranden met yoga

Afvallen met yoga? Dat klinkt voor velen misschien raar in de oren. Yoga heeft (ten onrechte!) bij veel mensen nog een zweverig of suf imago. Maar het tegendeel is waar! Yoga is de laatste jaren steeds populairder geworden en daardoor ook toegankelijker voor veel meer mensen, niet alleen voor de yogi’s en yogini’s. Sommigen vinden zelfs dat yoga tegenwoordig gezien kan worden als sport! Sommige yoga-stijlen zoals bikram yoga en power yoga zijn fysiek gezien dan ook flink uitdagend, waardoor je dus ook calorieën verbrandt met yoga.

Afvallen yoga

In dit artikel geven we uitleg over hoe je calorieën kunt verbranden met yoga en hoe afvallen met yoga kan lukken.


Wat is yoga?

Het woord yoga betekent verbinden in het Sanskriet. Yoga is de verbinding tussen lichaam en geest. Het verbinden van je lichaam en geest begint met bewustwording. Een van die manieren is met behulp van yoga-oefeningen. Tijdens yoga-oefeningen voer je bewegingen uit met je lichaam. Met de geest volg je deze bewegingen nauwkeurig.

Yoga kun je zien als een levensstijl, waarbij het uitvoeren van yoga-oefeningen slechts een onderdeel van yoga is. In dit artikel zoomen we verder in op alleen de yoga-oefeningen en wat het uitvoeren van yoga-oefeningen voor effecten kan hebben op je lichaam en het afvalproces.


Kun je afvallen met yoga?


Ja, je kunt afvallen met yoga. Afvallen is echter niet het primaire doel van yoga-oefeningen uitvoeren. Toch zijn er een aantal factoren waardoor dat je calorieën kunt verbranden met yoga.

  • Beweging. Omdat je met yoga-oefeningen beweegt met je lichaam verbrand je calorieën en kun je dus afvallen. Er zijn verschillende vormen van yoga. Met intensieve yogastijlen, zoals bikram yoga of power yoga, verbrand je meer calorieën dan rustige yogastijlen zoals yin yoga of hatha yoga.
  • Inspanning en ontspanning. Yoga werkt vaak rustgevend. Je bent namelijk op een geconcentreerde manier bezig met je lichaam en de bewegingen die je met je lichaam uitvoert. Hierdoor vergeet je even de drukte en hectiek van de dag, waardoor yoga je stressniveau verlaagt. Veel mensen doen naast yoga ook aan meditatie. Stress kan een belangrijke factor zijn bij mensen wie het niet lukt om af te vallen of zelfs in gewicht aankomen. Doordat yoga-beoefenaars over het algemeen minder stress ervaren, zal afvallen ook makkelijker gaan.
  • Doorbloeding van spieren en organen wordt gestimuleerd. Met yoga-oefeningen gebruik je veel verschillende spieren. Meer spieren dan in het dagelijks leven of met andere vormen van bewegen zoals wandelen en fietsen. Hierdoor worden spieren geprikkeld en wordt er meer zuurstofrijk bloed door je lichaam gepompt. Dit zorgt ervoor dat afvalstoffen ook sneller worden afgevoerd. Als gevolg hiervan kunnen ook organen beter gaan werken, zoals de spijsvertering.

Hoeveel calorieën verbrand je met yoga?

Zoals hierboven besproken zorgen verschillende factoren ervoor dat je kunt afvallen wanneer je yoga beoefent. Wil je sneller calorieën verbranden, dan is het belangrijk dat je een intensievere vorm van yoga beoefent. Hoeveel calorieën je precies met yoga verbrandt, hangt ook af van de yogavorm en de yogahoudingen die je uitvoert. Hieronder bespreken we de actieve yoga-stijlen die je kunnen helpen met afvallen.


Bikram yoga

Bikram yoga wordt ook wel hot yoga genoemd. Bikram yoga wordt in een ruimte gedaan waar het zo’n 40 graden is. In een bikram yogasessie van 90 minuten voer je 26 verschillende yogahoudingen uit. Doordat het zo warm is, ga je flink zweten. Hierdoor raak je veel afvalstoffen kwijt, verbetert de bloedsomloop en krijg je soepele spieren. Ook bikram yoga is een populaire vorm bij afvallen. Met anderhalf uur bikram yoga kun je tot wel 700 calorieën verbranden.


Ashtanga yoga / Power yoga

Met Ashtanga yoga, ook wel power yoga genoemd, voer je verschillende fysieke houdingen (asana’s genoemd) direct na elkaar uit die je continu herhaalt. Door de mix van verschillende oefeningen gebruik je veel verschillende spieren. Je spieren worden telkens opnieuw geprikkeld door de volgende houding. Hierdoor wordt je lichaam flexibeler en zul je (afhankelijk van de houdingen) ook sterker worden. Bij Ashtanga yoga gaan de yogahoudingen gepaard met een goede ademhaling. De ademhalingstechniek zorgt ervoor dat je een goede controle krijgt over zowel je lichaam als je ademhaling. Omdat je continu de oefeningen herhaalt, is power yoga goed voor je conditie en voor afvallen. Met Ashtanga yoga kun je tot 450 calorieën per uur verbranden.


Vinyasa yoga

Ook bij Vinyasa yoga staat de combinatie van houdingen en ademhaling centraal. Vinyasa yoga lijkt dan ook veel op Ashtanga yoga. Het verschil tussen deze vormen is dat de houdingen en de volgorde bij Ashtanga yoga vaststaan. Bij Vinyasa yoga is meer ruimte voor creativiteit. Er is geen strikte volgorde die je moet volgen, waardoor de invulling en uitvoering van de yogasessie telkens anders kan zijn. Net als bij Ashtanga kun je met Vinyasa yoga tot 450 calorieën per uur verbranden.


Bekijk ook » Yoga-oefeningen voor thuis (+ video's).


5 tips voor afvallen met yoga

1. Kies voor een actieve vorm van yoga. Bij actieve yogavormen, zoals bikram yoga of power yoga, gaat je hartslag omhoog, wordt bloedsomloop gestimuleerd en worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Dit kan ervoor zorgen dat je meer calorieën verbrandt. Hoe meer calorieën je verbrandt, hoe beter je kunt afvallen met yoga.

2. Kies een yogavorm die bij jou past. Nog belangrijker dan het kiezen voor een actieve yogavorm, is het kiezen van dé yogavorm die bij jou past. Je kunt beter een iets minder actieve yogavorm beoefenen die je prettig en fijn vindt, dan dat je met tegenzin bijvoorbeeld bikram yoga gaat doen. Door een manier van yoga te zoeken die bij jou past, houd je het langer vol en geniet je (naast het verbranden van calorieën) van de overige voordelen van yoga.

3. Respecteer je grenzen. Yoga kan uitdagend zijn, maar respecteer de grenzen van je lichaam. Wanner je je eigen grenzen overschrijdt, is de kans op blessures groter.

4. Beoefen yoga met regelmaat. Net als bij andere vormen van sport geldt ook voor yoga dat je het beste kunt afvallen wanneer je dit met enige regelmaat doet, bijvoorbeeld 2 of 3 keer verspreid over de week. Drie keer een half uur yoga per week is effectiever dan één keer per week anderhalf uur yoga. Door regelmatig een korte yogasessie te doen, houd je je lichaam in beweging en soepel.

5. Combineer yoga met andere sporten. Door naast yoga ook andere (thuis)sporten te doen zoals cardio, verbrand je sneller calorieën en zul je sneller afvallen met yoga. Het uitvoeren van yogahoudingen versterkt je spieren en verbetert je conditie, wat ook bij andere sporten goed van pas kan komen. Andersom geldt hetzelfde: als je regelmatig andere sporten beoefent en sterker wordt, komt dit bij veel yogahoudingen goed van pas!

In ons Betersport Magazine vind je ook tips voor afvallen met wandelen, fietsen, op de loopband, op de crosstrainer, op de roeitrainer, met krachttraining en touwtjespringen.


Wat heb ik nodig om af te vallen met yoga?

Om yoga te beoefenen heb je niet veel nodig. In principe heb je aan alleen een yogamatje al genoeg. Toch zijn er diverse accessoires die yogahoudingen eenvoudiger maken of juist uitdagender.


Yogamat

Bij het kiezen van de yogamat is het belangrijk om te weten welke vorm van yoga je gaat beoefenen. Voor een actieve yogavorm is een yogamat met anti-slip aan te raden. Dit voorkomt dat je gaat uitglijden wanneer je zweet. Voor hotyoga zijn er enkele speciale hot-yogamatten verkrijgbaar. Daarnaast zijn de lengte en dikte van de yogamat belangrijk. Lange yogamatten zijn handig voor lange mensen of wanneer je yoga combineert met liggende meditatie. De dikte van de yogamat bepaalt de ondersteuning van je gewrichten. Een dikke yogamat zorgt voor meer ondersteuning dan een dunne yogamat. Aan de andere kant geldt ook: dunne yogamatten zijn minder zwaar en daardoor makkelijk mee te nemen naar bijvoorbeeld de yogastudio. Daarnaast vinden veel mensen een dunne yogamat fijn omdat ze dan meer grip voelen met de ondergrond. Ook dunne yogamatten zijn vaak voorzien van een anti-slip laag. Voor intensieve yoga-beoefenaars zijn er professionele yogamatten verkrijgbaar.


Bekijk ook » tips voor het kiezen van een yogamat.


Yogahanddoek

Een yogahanddoek leg je over je yogamat zodat je yogamat schoon en hygiënisch blijft. Yogahanddoeken worden veel gebruikt bij actieve yogavormen, met name bij bikram yoga. De meeste yogahanddoeken zijn voorzien van anti-slip laag.


Yogablok

Met een yogablok creëer je een extra punt waar je tijdens moeilijke yogaposes grip kunt vinden. Een yogablok is dus een verlenging als je lichaam nog niet lenig genoeg is. Een yogablok wordt voornamelijk gebruikt door beginners, of wanneer als gevorderde moeilijkere houdingen gaat uitvoeren.


Yogatas

Beoefen je yoga in een yogastudio of bij een vriend of vriendin? Dan kan het handig zijn een yogatas aan te schaffen. Hiermee voervoer je jouw yogamat makkelijk naar een andere locatie. Ook bieden veel yogatassen ruimte voor andere accessoires, zoals een flesje water, handdoek of kleding.


Yogasokken en yogahandschoenen

Yogasokken en/of yogahandschoenen zorgen ervoor dat je voeten of handen niet wegglijden van de ondergrond. Ze zijn vochtabsorberend en voorzien van anti-slip nopjes. Ook zorgen yogasokken en -handschoenen voor extra warmte, wat van toepassing kan zijn als je een rustige vorm van yoga beoefent.




Gerelateerde artikelen






Deze producten vind je wellicht interessant



Voor 12:00 besteld morgen in huis

Afmetingen: 172 x 61 x 0,6 cm | Merk: Gaiam

    Voor 12:00 besteld morgen in huis

    Afmeting: 173 x 61 x 0,5 cm | Merk: Gaiam |

      Voor 12:00 besteld morgen in huis

      Merk: Manduka | Afmeting: 180 x 60 x 0,47 cm

        Nog 2 op voorraad

        Merk: Manduka | Afmeting: 180 x 66 x 0,4 cm

           

          Like ons op Facebook!

           

           

          Volg ons op Instagram!

           

           

           

          Klantreviews
          Betersport scoort een 10 / 10 op basis van 100 reviews bij Feedback Company