Afvallen met sporten | 10 tips om calorieën te verbranden

Afvallen door sport

Heb je bijna alle diëten al geprobeerd, maar wil afvallen niet lukken? Of hou je van het bourgondische leven, maar wil je toch actief aan je lichaam werken? Dan ontkom je er niet aan om te sporten als je wilt gaan afvallen! Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want hoe zorg je ervoor dat je de juiste sport kiest, en nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat je het kunt afvallen door te sporten en dit ook vol kunt houden?


We helpen je graag een eindje op weg! In dit artikel geven we je de beste tips voor sporten en afvallen en hoe jij in 10 stappen aan de slag kunt gaan met calorieën verbranden!


1. Bewegen = Calorieën verbranden

Een veelgehoorde misvatting is dat je flink moet zweten op de crosstrainer of je suf moet trainen in de sportschool om te kunnen afvallen. Als je dit een leuke manier van sporten vindt, dan is dat voor jou een goede manier. Is dit niets voor jou, dan zal het je waarschijnlijk niet helpen afvallen. Gelukkig zijn er heel veel mogelijkheden, zo lang je maar beweegt!

Je verbrandt namelijk ook calorieën door regelmatig een stuk te wandelen of te fietsen. Het is daarbij belangrijk dat je dit een langere tijd achter elkaar doet, bij voorkeur een uur of langer, en dat je het tempo er goed in houdt. Een langere tijd wandelen of fietsen zorgt ook nog eens voor vetverbranding.


2. Bereken je caloriebehoefte

Om te weten hoe lang je moet sporten om te kunnen afvallen, is het belangrijk om te weten hoeveel calorieën je moet verbranden. Je hoort wel eens dat een vrouw gemiddeld 2000 calorieën per dag verbrand en een man gemiddeld 2500 calorieën per dag verbrandt, maar tegenwoordig is dit niet meer zo representatief. Het aantal calorieën dat je per dag verbrand, is onder andere afhankelijk van je lengte, gewicht, lichaamsbouw en andere factoren. Daarnaast is je levensstijl van invloed. Doe je fysiek werk of sport je veel, dan kun je flink meer calorieën dan gemiddeld verbranden. Doe je veel zittend werk en ga je overal met de auto naartoe, dan kom je waarschijnlijk lang niet aan de 2000 of 2500 calorieën per dag.

Het calorieën dat je per dag verbrandt, is dus van heel veel factoren afhankelijk. Op het internet vind je diverse rekentools die een goede inschatting maken van het aantal calorieën dat jij op een dag gemiddeld verbrandt en wat je dus extra zou moeten verbranden door te sporten.


3. Stel jezelf een realistisch doel

Gewoon beginnen met sporten zonder echt duidelijk doel werkt voor velen niet erg motiverend. Als je een doel in gedachten houdt, helpt het je ook om op zware momenten juist door te zetten of tóch te gaan als je een keertje geen zin hebt.

Bij voorkeur stel je jezelf een meetbaar doel, zoals binnen 3 maanden wil ik X-aantal kilogram afvallen. In dat geval weet je waar je naartoe wilt gaan en zie je ook halverwege de periode hoe je ervoor staat, of je wellicht een tandje er bovenop moet doen, of juist je doel nog iets kunt verhogen!

Heb je je doel behaald? Beloon jezelf en stel een nieuw doel!


4. Kies een sport die je écht leuk vindt

Welke sport het beste is om af te vallen is voor iedereen anders. Je kunt je sport bepalen aan de hand van het aantal calorieën dat je wilt verbranden. De sport met het hoogste calorieverbruik, is echter niet voor iedereen de leukste sport. De een haalt meer plezier uit krachttraining terwijl de ander de roeitrainer veel leuker vindt. Je houdt het sporten het langst vol wanneer je een sport kiest waar je ook plezier in hebt. Wat voor jou de beste sport voor afvallen is, hangt dus af van jouw eigen voorkeur!

Lees ook » Hoeveel calorieën verbrand je per sport?


5. Kies vaste dagen om te sporten

Door elke week 2 of 3 trainingsmomenten in te plannen, creëer je regelmaat. Vooral voor de beginnende sporter is dit erg belangrijk. Hierdoor wordt sporten een vast onderdeel van je levensstijl en voorkom je dat je 'vergeet' om te sporten. Heb je elke avond al volgepland met sociale activiteiten? Ook 's ochtends trainen is een optie! Onderzoek toont aan dat mensen die 's ochtends sporten meer energie hebben voor de rest van de dag!


6. Zoek een trainingsmaatje

Samen is leuker dan alleen. Dat geldt ook voor sporten. Met iemand samen trainen werkt veel motiverender en is bovendien een stuk gezelliger dan alleen thuis trainen. Je kunt elkaar corrigeren wanneer een oefening niet goed wordt uitgevoerd of motiveren wanneer de ander het even niet meer ziet zitten. Er zijn ook diverse oefeningen, bijvoorbeeld buikspieroefeningen, die je met twee kunt uitvoeren. Spreek samen een dag en tijdstip af en houd elkaar daar aan.


7. Hou het leuk!

Afvallen is geen sprint, maar een marathon. Het gaat er daarom niet om dat je in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk calorieën kunt verbranden, maar dat sporten een onderdeel van je dagelijkse leven wordt. Hou het voor jezelf leuk en combineer verschillende sporten of oefeningen om er variatie in te houden. Hierdoor gebruik je ook nog eens meerdere spieren en spiergroepen, waardoor je sneller kunt afvallen. Je kunt bijvoorbeeld naast je crosstrainer-workout ook eens regelmatig een stuk gaan wandelen of fietsen, of naast je krachttraining aan yoga doen.

Tip: Kies een van onze toffe Betersport Beats playlists voor extra motivatie!


8. Combineer cardio & kracht

Cardio en krachttraining vullen elkaar goed aan. Met krachttraining vergroot je je spiermassa. Spieren verbranden ook ná het sporten nog energie. Hoe meer spiermassa je opbouwt, hoe meer calorieën je lichaam dus nodig heeft om je spieren te laten herstellen. Hierdoor kun je ook met krachttraining afvallen! Om te voorkomen dat je té gespierd wordt en dus in gewicht aankomt (spieren wegen meer dan lichaamsvet), is een goede balans tussen krachttraining belangrijk. Je kunt cardio en kracht combineren door bijvoorbeeld twee keer per week cardio te doen en één keer per week krachtoefeningen. Of door na je cardiotraining nog enkele krachtoefeningen uit te voeren.


cardio en kracht combineren


9. Houd je voortgang bij

Meten = weten, ook voor de beginnende sporter. Je hoeft uiteraard geen uitgebreide schema's met trainingsgegevens bij te gaan houden, maar noteer kort na je training hoe lang je getraind hebt, op welke intensiteit je getraind hebt, of hoeveel herhalingen je van een bepaalde krachtoefening hebt gedaan. Bij aanvang van je volgende fitnesstraining zie je in één oogopslag waar je gebleven bent en kun je bijvoorbeeld de intensiteit of trainingstijd iets verhogen. Zo voorkom je dat je te lang op hetzelfde niveau blijft fitnessen en train je een stuk efficiënter, waardoor je sneller kunt afvallen met fitness!

Tip: Train met een hartslagband en noteer je gemiddelde en maximale hartslag. Zo houd je niet alleen resultaat op de weegschaal bij, maar maak je ook de verbetering van je conditie inzichtelijk!


10. Let op je voeding

Als je veel beweegt, maar vervolgens ook veel ongezond voedsel binnen krijgt, wordt afvallen erg lastig. Je hoeft uiteraard niet je voedingsschema volledig aan te passen, maar let op erop dat je voldoende goede voedingsstoffen binnen krijgt en weinig ongezonde voeding. Na het sporten is het bijvoorbeeld belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Eiwitten zitten in normale producten, zoals yoghurt/kwark, (rood) vlees, vis, kaas en peulvruchten. Je kunt er ook voor kiezen om na het sporten een eiwitshake of eiwitreep te nemen.

Meer tips? Bekijk ons artikel met » informatie en tips over afvallen en vetverbranding met sport.




Gerelateerde artikelen






Deze producten vind je wellicht interessant


4.6 (13 reviews)
 

Voor 19:00 besteld morgen in huis

Prijs: Per paar | Type: Verstelbare 30 mm set | Materiaal: Kunststof
    4.8 (2 reviews)
     

    Voor 19:00 besteld morgen in huis

    Merk: Gaiam | Afmeting: 173 x 61 x 0,4 cm

      Niet op voorraad

      Merk: Wahoo | Type: Sporthorloge en smartwatch

      Niet op voorraad

        5.0 (1 review)
         

        Voor 19:00 besteld morgen in huis

        Inhoud: 750 gram | Smaak: Aardbei



          Like ons op Facebook!

           

           

          Volg ons op Instagram!

           

           

           

          Klantreviews
          Betersport scoort een 10 / 10 op basis van 100 reviews bij Feedback Company